‘t Bondje: 120 jaar ‘Eendracht en Vermaak’ bij ZOO Antwerpen

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) viert met trots het 120-jarig bestaan van haar personeelsvereniging 't Bondje, één van de oudste van het land. Opgericht in 1904, heeft 't Bondje een rijke geschiedenis van het verenigen van werknemers onder het motto ‘Eendracht en Vermaak’.

In de beginjaren stond de vereniging, toen bekend als de Kring ‘Verenigde Bedienden en Werklieden’, voorop in de strijd voor betere arbeidsvoorwaarden. Met de tijd heeft 't Bondje zich ontwikkeld tot een feestorganisator, waarbij de focus ligt op het samenbrengen van collega’s uit verschillende afdelingen en parken.

In 1904 bestond de vereniging uit 22 mannelijke leden en hun eerste aankoop ging naar twee boetebussen en drie schriften. Leden moesten verplicht de vergadering bijwonen op straffe van boete, vandaar de bussen en dus ook de werkingsgelden.

Vandaag de dag telt 't Bondje zo’n 550 leden van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael, het congrescentrum A room with a ZOO met de Koningin Elisabethzaal, het natuurreservaat De Zegge en alle gepensioneerden. De vereniging staat bekend om haar levendige activiteitenkalender met o.a. een jaarlijks dansfeest en sinterklaasfeest, culturele evenementen en ontspanning zoals een quiz en bowling.

“We proberen alle collega's uit verschillende afdelingen en parken te verenigen tijdens leuke activiteiten. We leggen graag de klemtoon op familie, cultuur en ontspanning met een grote portie plezier!”, vertelt Marc Maes, de voorzitter en dierverzorger van ZOO Antwerpen.

Wist je dat er twee historische vaandels uit 1911 en 1929 getuigen van haar rijke verleden?